Hoe te starten met ‘Inclusive Design’ voor een betere website

Met 'Inclusive Design' bedoel ik niet de laatste design-trend of de nieuwste hype. Inclusive Design is veel groter dan dat. Sterker nog, nu je alles online kunt regelen, is Inclusive Design belangrijker dan ooit tevoren. Binnenkort is het ook gewoon keihard verplicht. Daarom is nu de tijd dat designers en developers serieus aandacht voor Inclusive Design krijgen. Waarom? Omdat wij –letterlijk– het verschil kunnen maken.

Wat is Inclusive Design?

Als User Experience specialist, maar ook als designer, developer, copywriter of account- en projectmanager ben je druk bezig met een nieuwe website. Digital Design is jouw domein. Het is maar al te gemakkelijk om te vergeten dat er ook mensen zijn die jouw website niet ervaren zoals jij dat doet. Maar juist de digitale ervaring is flexibel. We kunnen deze zo vorm geven dat we wel rekening houden met de uitdagingen, de wensen en mogelijkheden van mensen met een beperking.

Zijn we wel zo divers?

Onze ‘website-en-apps’ industrie is er eentje met grote diversiteit aan mensen, maar tegelijk ook een industrie waarin weinig mensen met een beperking werken. Het gevolg is dat er zowel bij het user experience research, als bij het design én de bouw van al die websites en apps nauwelijks voldoende wordt stil gestaan bij de (on)mogelijkheden van mensen met een beperking.

 

Die tijd is voorbij en je kunt kiezen; blijf je werken zoals vroeger, negeer je mensen met een beperking? Dan wordt je opgeleverde werk een risico voor je opdrachtgever.

 

Elk bedrijf in Europa is sinds juni 2019 verplicht om zijn producten en diensten digitaal toegankelijk te maken. Er is een overgangsperiode van enkele jaren, maar waarom zou je wachten met het verbeteren van je werk? En wat kun je nu al doen? Het is goed om zo snel mogelijk ervaring op te doen en te zorgen dat je designs en websites voor iedereen bruikbaar zijn. Bovendien gaat een website meerdere jaren mee, dus wachten is eigenlijk geen optie.

Hoe begin je met Inclusive Design?

‘Inclusive Design’ klink goed, maar het is moeilijker dan je zou denken. Alle goede bedoelingen ten spijt, maar alleen al het taalgebruik is oppassen. Je wilt geen flater slaan, laat staan mensen beledigen. De juiste benaming is belangrijk, maar dat is wel een beetje lastig. Benamingen zijn is in de loop van de tijd flink veranderd en wat je ooit hebt geleerd klopt nu misschien niet helemaal meer.

 

Spreken we nu van gehandicapten? ‘Blinden’, ‘doven’, ‘spasten’ of verstandelijk beperkte mensen? Wat moet je nu eigenlijk zeggen? Het antwoord is zowel eenvoudig als makkelijk te onthouden: Mensen met een beperking.

 

That’s it. Spreek niet van ‘een blinde’. Doe je dat wel, dan definieer je juist iemand door zijn beperking of handicap. Die manier van denken is begrijpelijk, want zo ging dat vroeger. Nu weten we beter. Het is niet alleen ouderwets, maar ook kwetsend.

Oorspronkelijk werden mensen juist gedefinieerd door hun handicap. De reden daarvoor was dat er vanuit een medisch perspectief naar hen gekeken werd: ze waren een probleem, ze misten ‘normale’ mogelijkheden (en waren dus eigenlijk vanuit dit perspectief ‘niet-normaal’). Vanuit het medisch perspectief dienden ze ‘gefixt’ te worden.

 

Inmiddels weten we beter. Mensen zijn méér dan hun beperking. De maatschappij zijn we met zijn allen en we hebben internationaal afgesproken dat we een inclusieve samenleving willen. Een wereld waar niemand buiten de boot valt, alleen maar, omdat ze op een andere gebruik maken van de mogelijkheden van je website.

 

En juist de digitale ervaring is ontzettend flexibel! We kunnen er letterlijk alle kanten mee uit. De verantwoordelijkheid om daarvoor te zorgen ligt dan ook bij ons als samenleving en niet alleen bij het individu met een beperking. Op ons komt het aan, juist op de professionals die de digitale ervaring creëren. Wij als UX-researchers, designers, developers en copywriters. Het is ontzettend lonend omdat juist ons werk voor veel mensen het verschil kan maken tussen succes of falen.

Wat kun je NU direct al doen?

Een handeling die je vaak verricht en die je nu al heel eenvoudig toegankelijker kunt maken, is het plaatsen van een update of een artikel op Facebook, LinkedIn en andere sociale media. Zonder er bij stil te staan delen we foto’s, cartoons, screenshots en meer. Maar we vergeten de alt-text. Dit ‘Alternatieve Tekst’ veld is een omschrijving van de getoonde afbeelding. Speciaal bedoeld om mensen met minder tot geen zicht duidelijk te maken waarom deze afbeelding belangrijk is. Met behulp van een screenreader, die de teksten op de pagina voorleest, missen deze personen zo geen details. Het enige wat je hoeft te doen is de alt-text erbij schrijven.

 

De upload interface van Facebook met allerlei opties, waarvan Inclusive Design de één na laatste is

 

De alt-text van Facebook is erg verstopt, zoals hiernaast afgebeeld. Alleen de functie ‘stickers’ staat nog lager (hoe lager gerangschikt in de opties, hoe minder belangrijk). Schijnbaar is de functie ‘filters’ voor Facebook het meest belangrijk. Die zien we direct links boven, het beste stukje van de interface.

Ook LinkedIn heeft de mogelijkheid een alt-text toe te voegen. Bij LinkedIn heeft het een veel prominentere positie en daardoor een behoorlijk grotere kans gebruikt te worden!

 

Bij het LinkedIn uploaden is er veel beter rekening gehouden met Inclusive Design principes zoals alt-text

Tenslotte is er de interface van WordPress, één van de meest gebruikte Open Source Content Management Systemen. Bij WordPress is er veel aandacht voor Accessibility en Inclusive Design. Behalve aandacht vanuit designers en developers die bezig zijn met de onderliggende mogelijkheden van WordPress, is er is ook veel informatie te vinden wat je zelf kunt doen. De alt-text optie staat op een belangrijke plek in beeld, bovenaan.

Ook WordPress heeft een duidelijke filosofie over Inclusive Design: Deze screenshot van het uploaden toont duidelijk waar de alt-text ingevuld moet worden

Inclusive design begint bij jou

Waar wacht je nog op?

Ik moet eerlijk toegeven, als User Experience professional hield ik ook te weinig rekening met Inclusive Design en échte Accessibility. Het vakgebied is nog jong en groeiende. Er is nog zo veel te leren. De technieken en mogelijkheden veranderen maandelijks en het is een boel werk om alle kennis bij te houden.

 

Ik had er wel enigszins aandacht voor, maar pas toen ik zelf (weer) op de operatietafel belandde en zelf (weer) te maken kreeg met lastige situaties… toen kreeg ik in de gaten wat een groot verschil een beetje meer aandacht van de juiste mensen kan maken. (Ik zal daar verder niet over uitweiden, maar als je mijn logo goed bekijkt, kun je begrijpen waar mijn uitdagingen liggen).

 

Het is één ding om een website te voorzien van meer focus, helderheid, gemak en zo te zorgen voor een geoptimaliseerde ervaring… Het is heel wat anders als je het design ook nog eens écht toegankelijk kunt maken. Dan kan jouw werk echt een enorm verschil maken.

 

Conversion Optimization; the number’s game

Behalve als User Experience professional, werk ik ook als Conversion Optimization professional. Een paar jaar terug behaalde ik het felbegeerde ConversionXL Certified papiertje. Mijn coaching plan is nu niet meer beschikbaar, maar ik volgde de variant met Personal Coaching van Peep Laja zelf. Een super training met een selecte groep erg gemotiveerde professionals die ook nog eens erg zwaar is. (Niet meer dan 10% is überhaupt na drie maanden in staat om het examen te doen, zo veel is er te leren). Maar tussen al die kennis was absoluut geen aandacht voor Inclusive Design.

 

Waarom is dat relevant?

Dat komt omdat bij Conversion Optimization alles draait om de cijfers. En, helaas voor de groep mensen met een beperking… die groep bestaat niet uit homogene gebruikers. Er zijn veel verschillende soorten beperkingen, die allen hun eigen specifieke aanpassingen aaneen website vereisen. Zo worden zij snel vergeten of zelfs actief genegeerd omdat “er niet genoeg winst te behalen valt”.

 

Want Conversie Optimalisatie specialisten houden zich bezig met de groei van een onderneming. Ze analyseren data op allerlei manieren, vormen hypotheses rondom groei en voeren gebruikerstesten op websites en apps uit. Het doel is om struikelblokken en groeikansen te identificeren, oplossingen te testen en te kijken of de veronderstelling klopt met de data.

 

De grootste struikelblokken leveren het meeste op. Niet alleen struikelblokken voor techniek (zoals mobiel en betalen), maar ook als het over de inhoud gaat, op het gebied van ‘Product Messaging’. Conversie Optimalisatie specialisten worden afgerekend op hun werk. Zo is er weinig tot geen aandacht voor mensen met een beperking.

Ik meende altijd dat Inclusive Design echt iets is dat de markt nooit vanuit zichzelf zal oplossen. Opmerkingen als “er is te weinig winst te behalen om de kosten terug te verdienen” en “vuile advocaten die snel geld willen verdienen”, leken de standaard bij zowel opdrachtgevers als Conversie Optimalisatie specialisten.

Quote:

Ondanks dat, is er het laatste jaar juist meer en meer aandacht voor Inclusive Design gekomen. Dat komt onder andere door dure rechtszaken zoals die van Domino’s Pizza, waar iemand die niet goed –of helemaal niet– kan zien, geen eten kan bestellen. Of, nog schandaliger, de website (en de houding van) de Olympische Spelen in Australië die niet toegankelijk bleek voor mensen die slecht of niet goed kunnen zien.

 

Maar het komt ook doordat de samenleving meer van bedrijven verwacht. De tijd dat bedrijven alleen maar ‘kwamen halen’ is voorbij. Er wordt verwacht dat ze ook wat terug doen. Moderne merken moeten relevant zijn voor hun klanten en een zo sterk mogelijke verbinding aangaan. Ze moeten onderdeel zijn van de samenleving. Vanuit de branding is het dus ook verstandig om aandacht aan Inclusive Design en Accessibility te besteden.

 

Als designer, developer, copywriter –maar ook als account- en projectmanager– kunnen wij allemaal bijdragen. Het enige dat je hoeft te doen is de beschikbare informatie tot je nemen en je in te leven in de verschillende gebruikers. Wij maken de digitale ervaring en wij hebben de sleutels hiervoor in handen!

 

En onthou, het is veel makkelijker een accessible website te maken vanaf de start. Mocht je toch bestaande websites verbeteren, kijk dan eens naar Wave. Met deze eenvoudige uitbreiding op je internet-browser zie je in ieder geval de meest duidelijke problemen.

 

Werk je liever direct vanaf het begin met ‘veilige’ kleuren, check dan eens Stark, de plugin voor Adobe XD en Sketch. Dankzij Stark kun je vanaf het begin rekening houden met de juiste kleurcontrasten en leesbaarheid. Er is een basic, gratis versie van Stark, maar voor $ 20 per jaar kun je al gebruik maken van het Pro Plan.

 

Uiteraard zijn er veel meer aspecten aan Inclusive Design, maar kleur- en codeer problemen kun je nu al vinden met Wave. Voor nieuwe designs kun je veiliger kleurkeuzes maken met Stark. Veel succes en vergeet de alt-text niet!

 


 

Epilog

Zoals je kunt lezen ben ik nog maar net begonnen met dit avontuur. En ik ken mezelf inmiddels enigszins. Net zoals ik vanuit de wereld van design en marketing naar die van User Experience kon groeien, en ik daarna Digital Analytics en Conversie Optimalisatie tot mijn vakgebieden kon gaan rekenen… Zo zal ik me ook verdiepen in Inclusive Design en Accessibility. Feedback is uiteraard van harte welkom. Ik weet vooral dat ik nog veel moet leren.

 

Tijdens het verdiepen zal ik –als het enigszins mogelijk is– ook hiervoor de certificering halen. Ik zie certificering als de mogelijkheid om systematisch en snel te leren. Het is nou eenmaal wat ik doe*. Graag neem ik jou mee in dit avontuur en deel ik mijn opgedane kennis met jou, zodat ook jij er je voordeel mee kunt doen en we allemaal betere websites maken. Ik ga voor een betere digitale ervaring, één website per keer. Jij ook?

* ISO 12647 als standaard voor print
 BCS-Certified User Experience professional
 ConversionXL certified optimizer
 Google Analytics Qualified Individual

 

De tekst voor dit artikel is geschreven met aandacht voor goede leesbaar- en toegankelijkheid. (Zie ook de leesbaarheidscores in deze tabel). Desondanks bevat het enkele Engelstalige begrippen die niet eenvoudig te vertalen zijn. Als er vragen, onduidelijkheden of aanvullingen zijn, dan sta ik daar open voor en hoor ik dat graag. Zoals gezegd, ik start mijn ontdekking- en leerproces nu pas en samen weten we meer. 

Coleman Liau Index 10.8
Automated Readability Index 8.8
Flesch-Kincaid Reading ease 10.0
Gemiddelde 9.9 (Middelbaar)