Een WPML bug die je Google Analytics en WooCommerce in de war schopt

Hoe mooi is het als in jouw Google Analytics rapporten je eigen verkoopcijfers in echte euro’s te zien zijn? Google Analytics komt dan pas echt tot leven. Maar bij meertalige websites met meerdere domeinen gaat dit regelmatig mis. Lees verder om te begrijpen hoe het werkt en waar het mis gaat.

Het optimaliseren van je website is een stuk eenvoudiger als je precies kunt achterhalen waar de verkoop achterblijft of stokt. Je kunt bijvoorbeeld zien of je minder verkoopt aan klanten met iPhones ten opzichte van klanten met Android smartphones. Welke pagina’s slechter presteren, volgens welke stappen de verkoop loopt en meer.

Echt vergelijken

Dankzij de euro’s in je rapport vergelijk je nu eenvoudig de verkoop tijdens verschillende momenten, van verschillende soorten gebruikers, apparaten, regio’s en nog veel meer. De conversies in je rapport zijn nu niet meer abstracte doelen, maar geld dat je verdient hebt (of geld op tafel laat liggen!).

WordPress en E-Commerce activeren

We kennen allemaal het gemak van Google Analytics en WordPress. Er is een overdaad van plug-ins beschikbaar om je te helpen eenvoudig de bezoekersdata in Google Analytics te krijgen.

Voor e-commerce pakketten zoals WooCommerce van WordPress, heeft Google Analytics de mogelijkheid om “Advanced E-Commerce tracking” te gebruiken. Dit is heel simpel te activeren:

  1. Log in bij Google Analytics, selecteer de juiste account en View kolom
  2. In de View kolom klik je op ‘Enable E-commerce’, en je zet deze op ‘ON’
  3. Klik op ‘Next Step’
  4. Selecteer vervolgens ‘Enhanced Ecommerce Settings’ en zet deze ook op ‘ON’

Nu weet Google Analytics dat je een e-commerce website hebt en dat je de verkoop wilt gaan meten. De verkoopdata zal verschijnen in ‘Enhanced Ecommerce reports’ binnen het onderdeel ‘Conversions’.

E-commerce activeren is het halve verhaal

Maar helaas is het niet zo eenvoudig als het lijkt. Je hebt namelijk alleen Google Analytics vertelt dat je een e-commerce site hebt en dat je verkoopdata wilt ontvangen en verwerken. De benodigde en zo gewenste verkoopdata zal niet zomaar automatisch in je Google Analytics account verschijnen. Daarvoor is nog een extra stap vereist.

WooCommerce Google Analytics Pro

Hoewel er veel gratis is in de wereld van WordPress is een goede e-commerce module dat niet. De ‘WooCommerce Google Analytics Pro’-plugin stelt je perfect in staat om jouw website’s verkoopdata binnen te halen in Google Analytics. Zo zie je niet alleen precies hoeveel verkopen je website heeft verwerkt, maar ook wat je Conversion Rate en Average Order Value is. Oftewel; hoeveel van je bezoekers wordt echt klant en koopt? En hoeveel besteed die klant gemiddeld? Je kunt de verkopen rangschikken. De best verkochte producten, categorieën en zo voort.

Het meten van de verkoop per domein gaat fout bij een meertalige WordPress website met WPML

Het gaat echter mis als je een meertalige WordPress website met WooCommerce hebt die op verschillenden domeinen (zoals .nl, .com, .de) werkt. En dat is jammer want WPML is verreweg de meest gebruikte vertaal-software voor WordPress en WooCommerce websites. WPML stelt je in staat om varianten van de inhoud van je website te tonen. Elke ‘variant’ heeft zijn eigen taal op zijn eigen domein. De pagina’s staan echter gewoon op één domein, ook al lijkt dat niet zo door de .com, .de en andere domeinen in de browserbalk. WPML toont elke bezoeker de vertaling van de originele pagina, met bijpassend domein. Welnu, voor de vertalingen van teksten werkt dit met WPML prima, maar voor het tekstveld dat bestemd is voor Google Analytics werkt het helaas niet zoals het hoort. De metingen gaan mis!

WPML wisselt, of 'vertaald', standaard niet het Universal Analytics ID in de 'WooCommerce Google Analytics Pro'-plugin. Daardoor krijg je niet de (verkoop)data los per domein inzichtelijk. Alle data komt in één Google Analytics Property terecht en je ziet een vertekend beeld van de werkelijkheid.

Odilio Witteveen

Je hebt meerdere talen omdat je wilt verkopen in meerdere landen. Naast Nederland verkoop je misschien ook naar België, Duitsland, Frankrijk en Groot Brittannië. Ieder zijn eigen taal en domein. Het is verstandig om de verkoop en het verkoopgedrag van de bezoekers van elk land apart te kunnen zien en analyseren. Maar dan is het wel noodzakelijk dat je voor elke taal (en dus elk domein) een eigen Google Analytics Property met VIEW(S) opzet. Op zich is dat zo gedaan. Je maakt een eigen property per taal en geeft deze zijn eigen VIEW(S). Elke Property heeft zijn eigen Tracking ID. Deze is terug te vinden via Admin → Property Settings en ziet er uit als: UA-12345678-1. Deze ID vul je in de ‘WooCommerce Google Analytics Pro’-plugin en daarmee koppel je zo de data van die taal met de juiste Property in Google Analytics. Maar als elke taal dezelfde Universal Analytics ID gebruikt, omdat WPML niet de juiste hanteert, dan werkt het niet!

WPML en Google Analytics wél laten samenwerken

Om ervoor te zorgen dat WPML en Google Analytics wél goed samenwerken, hebben we een combinatie gemaakt van Google Analytics met Google Tag Manager en WPML.

De oplossing

Wat wij hebben gedaan in Google Tag Manager vereiste wat Out-Of-The-Box mentale inspanning om het werkbaar te maken. In essentie hebben wij een lijst gemaakt in Google Tag Manager met daarin de juiste Universal Analytics ID voor elke taal, met daarbij bij welk domein deze ID hoort. De technische naam hiervoor is een lookup-table en die ziet er ongeveer zo uit:

  • imaga.nl -> UA-12345678-1
  • imaga.com -> UA-12345678-2
  • imaga.co.uk -> UA-12345678-3

Hier zie je dat elke Universal Analytics ID elk een eigen domein heeft waarvoor het bedoeld is. Dit houd het overzichtelijk binnen Google Tag Manager en hiermee is het later toevoegen van meerdere talen/domeinen een stuk makkelijker.

Zodra een bezoeker de website laad is het allereerste wat Google Tag Manager doet de domeinnaam in de URL-balk vergelijken in die lookup-table. Als er een match is wordt er in de Universal Analytics Tag de bijhorende Universal Analytics ID gebruikt om zo de bezoekers- en koopdata naar de juiste property te sturen. Dit hebben we gedaan door in de Universal Analytics Tag de bron voor de Universal Analytics ID in te stellen op deze lookup-table.

Op deze manier kan je voor elk domein een uniek Universal Analytics ID gebruiken en zo de data segmenteren over verschillende properties. Nu ontvang je de juiste bezoekers- en verkoopdata. Happy measuring!

WordPress, Google Analytics & E-Commerce lastig? De meeste zaken zijn snel gefixed!

90% van alle Google analytics configuraties zijn incorrect of involledig

  • Google Analytics, Tag Manager en WordPress
  • Google Analytics Certified Individuals
  • Max. 2 per week