Google Analytics

Google Analytics Audit & Configuration

Bijna 65% van alle websites op het internet maken gebruik van Google Analytics. Uw website waarschijnlijk ook. Maar de kans is groot dat u er weinig meer naar heeft omgekeken nadat het is geïnstalleerd. Als u inlogt ziet u allerlei data, maar Google Analytics is nooit op maat gemaakt voor uw bedrijf of organisatie en de code staat er ondertussen al jaren stof te vergaren.

Vertrouwt u uw eigen Google Analytics data wel?


Wat nou als uw baas of uw marketingafdeling u vraagt beslissingen te maken op basis van uw google analytics data? Weet u wel wat al uw nieuwsbrieven, Facebook-posts en advertenties opleveren? Weet u wat er precies is gebeurd en wat de beste vervolgstappen zijn? Weet u eigenlijk wel wat er na al uw marketingsactiviteiten gebeurd? En hoe u al die data van moet interpreteren?

Als Google Analytics Qualified Individual (GAQI) weet ik het antwoord eigenlijk al. Er is gewoonweg te veel te zien, u vraagt zich af of alles wel nodig –of zelfs van toepassing– is voor uw bedrijf of organisatie. U wilt graag kwalitatief goede data, maar kan dat zo wel? U kunt natuurlijk zelf aan de slag met het opruimen en instellen, maar er zijn gewoonweg zo veel mogelijkheden en instellingen dat u bang bent data permanent te verwijderen. 

90% van alle installaties zijn fout of gebrekkig ingesteld


Als u nagaat dat maar liefst 90% van alle installaties gebreken bevatten, dan is het logisch dat u de data die u ziet niet zo maar vertrouwd. Hoe is het nou mogelijk dat zo veel configuraties niet kloppen? Simpel: Veel internet-bureaus zijn vooral bezig uw website binnen budget te bouwen en de meeste opdrachtgevers kijken alleen of Google Analytics het doet. Het komt ook veel voor dat bedrijven al een Analytics installatie hebben en waarvan de code gewoon wordt overgenomen bij het bouwen van een nieuwe website.

​Het inrichten en optimaliseren van uw eigen configuratie is iets dat pas na de bouw kan geschieden en alleen als u toegang geeft. Zodoende is er weinig aandacht voor tijdens de bouw. Maar Analytics configureren en leren gebruiken is ook een specialisme, waarvoor Google een examen laat afleggen. Alleen bij het succesvol behalen van het google examen kan iemand zich Google Analytics Qualified Individual noemen.

Google Analytics instellen én zelf leren gebruiken 

​De beste manier om er achter te komen of de data die u ziet correct is, is door een Google Analytics Audit uit te laten voeren. Tijdens een Audit geeft u toegang tot uw Analytics account en analyseer en configureer ik uw Analytics zodat deze u maximaal inzicht verschaft en u met vertrouwen strategische beslissingen kunt maken.

Marco Kramer is gespecialiseerd in Digital Analytics & optimization. Als GAQI, Google Analytics Qualified Individual en ConversionXL Certified Optimizer weet hij de data rondom het gebruik van uw website te analyseren en te optimaliseren rondom uw doel. Van kleine websites tot MKB en van projecten voor de Rabobank tot het UWV. Marco werkt daarnaast in opdracht van andere reclame- of internetbureaus.

 
 
 

‘What gets measured, gets managed’

– Peter Drucker